Home Svaštara ZNAČAJ KALCIJUMA ZA RAZVOJ DECE

ZNAČAJ KALCIJUMA ZA RAZVOJ DECE

15
0
https://www.pexels.com/photo/blur-calcium-close-up-dairy-236010/

Kalcijum je mineral koji ulazi u sastav kostiju i zubi i neophodan je za pravilan rast i razvoj dece. Takom odrastanja dece, važno je da unose dovoljne količine kalcijuma u organizam kako u starijem dobu ne bi imali različite zdravstvene tegobe.

U nastavku teksta saznajte zašto je važan unos kalcijuma kod dece, koje su preporučene doze u zavisnosti od uzrasta deteta, kao i gde se sve može naći kalcijum.

KALCIJUM I ZDRAVLJE DECE – DO ČEGA MOŽE DOVESTI NEDOSTATAK KALCIJUMA?

Kalcijum je ključan mineral u pravilnom rastu dece. Unos optimalne količine kalcijuma u detinjstvu važan je kako bi deca imala jake kosti kad porastu, dok kalcijum kod beba sprečava pojavu rahitisa.

Nedostatak kalcijuma može dovesti do čestog lomljenja kostiju, karijesa i usporenog rasta zuba kod dece, slabih i lomljivih noktiju, kao i grčeva u mišićima.

Ukoliko primetite na svom detetu neke od ovih simptoma, proverite nivo kalcijuma, jer su velike verovatnoće da je upravo nizak kalcijum njihov uzrok. Ako rezultati pokažu da je nivo kalcijuma niži od graničnih vrednosti, potrebno je da dete poveća unos ovog minerala. Najjednostavniji način da to učinite je da pronađete kalcijum u hrani i različitim namirnicama i uvrstite ih u ishranu svojih mališana.

Međutim, i prevelika količina kalcijuma može izazvati zdravstvene probleme, kao što su zatvor, gasovi i nadimanje, pa treba voditi računa da dete ne konzumira previše ovog minerala.

KALCIJUM U ISHRANI – U KOJIM NAMIRNICAMA SE NALAZI KALCIJUM?

Kako ljudsko telo ne može da stvori kalcijum, potrebno ga je unositi kroz hranu ili suplemente, a savetuje se da deca barem jednom dnevno imaju obrok koji je bogat kalcijumom. Ovaj mineral se može pronaći u velikom broju namirnica a najviše ga ima u mlečnim proizvodima. Navodimo vam namirnice koje su najbogatije kalcijumom, koje možete uvrstiti u redovnu ishranu svojih mališana.

MLEKO I OSTALI MLEČNI PROIZVODI

Najbolji izvor kalcijuma za decu su mlečni proizvodi kao što su mleko, jogurt i sir. U jednoj čaši mleka može se naći između 272 i 352 mg kalcijuma, dok se u jogurtu nalazi oko 200 mg. Kalcijumom je posebno bogato kozje mleko, a kada su u pitanju sirevi, najviše se može naći u parmezanu.

ZELENO POVRĆE

Zeleno povrće je takođe veoma bogato kalcijumom, a najviše se može naći u kupusu, brokoliju, kelju i spanaću. U 100 grama spanaća nalazi se oko 99 mg kalcijuma, kao i magnezijum koji pomaže da se kalcijum zadrži u organizmu. Iako ovo povrće nije omiljeno deci, važno je povremeno ih uvrstiti u obroke, kako bi ona bila zdrava, raznovrsna i bogata vitaminima i mineralima.

https://www.pexels.com/photo/bowl-of-spinach-2325843/

VOĆE

Da li ste znali da se kalcijum može naći i u voću?

Voće koje je najbogatija kalcijumom su kajsije i kivi. U jednom kiviju može se naći čak oko 60 mg kalcijuma. Pored njih, ovaj mineral se nalazi i u jagodama, malinama i ananasu, kao i u pomorandžama. Za užinu ili uz doručak napravite sveže ceđeni sok od pomorandže svom detetu i obezbedite mu dovoljnu količinu kalcijuma.

Osim svežeg voća, kalcijum se može pronaći i u suvom voću, od kojih ga najviše ima u suvim smokvama – u 100 grama se nalazi 16% preporučenog dnevnog unosa kalcijuma.

MAHUNARKE

Kalcijumom su takođe bogati pasulj, boranija, sočivo i ostale mahunarke. Iako deca nisu ljubitelji ovih namirnica, svakako bi ih trebalo uvrstiti u ishranu.

KOLIKO KALCIJUMA DNEVNO JE POTREBNO DA DECA UNESU?

Količina kalcijuma se meri u miligramima, a optimalan dnevni unos kod dece zavisi od njihovog uzrasta.

Kada su u pitanju bebe, one bi trebalo da unose kalcijum preko majčinog mleka ili formule, a optimalni dnevni unos kalcijuma bebe do 6 meseci je 210 mg dnevno, dok od 6. do 12. meseca treba povećati unos na 270 mg dnevno.

Od prve do treće godine deca treba da unose 500 mg dnevno, od četvrte do osme 800 mg dnevno a od osme do osamnaeste 1300 mg kalcijuma dnevno.

Nakon osamnaeste godine potrebno je unositi optimalnu količinu kalcijuma za odraslu osobu – 1000 mg kalcijuma.

VITAMIN D ZA BOLJU APSORPCIJU KALCIJUMA

Kako bi se kalcijum apsorbovao u organizmu i kako bi izgradio zdrave kosti i omogućio pravilan rast i razvoj vašeg deteta, neophodno je da ima dovoljnu količina vitamina D. Vitamin D se dobija boravkom na suncu, dok ga u hrani gotovo i nema, pa se veoma često bebama i deci daju suplementi vitamina D.

Nadamo se da smo vas ovim tekstom informisali o važnosti kalcijuma tokom odrastanja dece, te da ćete obroke vaših mališana ispuniti namirnicama koje smo naveli.

 

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here