Na spomen Montessori vrtića, roditelji se često pitaju u čemu se Montessori vrtić razlikuje od ostalih vrtića?
U ČEMU SE MONTESSORI VRTIĆ RAZLIKUJE OD OSTALIH VRTIĆA?
U montesorskom vrtiću dete neometano uči kroz igru, različite oblike rada, strukturirane i nestrukturirane aktivnosti, a svo vreme uvažavaju se njegove potrebe. Dete se igra i uči spontano, uči čineći, radeći nzavisno, pojedinačno, u paru ili u manjoj grupi, uz brojne aktivnosti i pribore koji su za njega pažljivo pripremljeni u estetski uređenoj okolini prema svim montesorskim načelima.
Takav vrtić detetu pruža poticajnu okolinu za razvoj nzavisnosti i samostalnosti, uz individualizovani pristup vaspitača i pravo na različitost. Velika sloboda unutar granica koje su dogovorene pruža detetu mogućnost da nzavisno i u potpunosti razvija svoje potencijale.
KAKO MONTESORSKO OKRUŽENJE UTIČE NA DECU?
Navike, veštine i znanja koje dete usvoji u montesorskoj okolini pomoći će mu da radi efikasnije, zapaža pžljivije, da se koncentriše delotvornije i da se lakše snađe u novim situacijama, gde se god nalazilo.
KAKVA JE ULOGA MONTESORSKE VASPITAČICE?
Rad vaspitačice u montesorskoj grupi zasniva se na mnogo posmatranja. Prema svojim zapažanjima, ona pažljivo priprema okolinu koja će deci biti zanimljiva i pomaže deci nenametljivim vođenjem.
Vaspitačica u grupi može da radi individualno s detetom dopuštajući mu da odabere aktivnost kojom želi da se bavi. Povlači se dok dete radi i dopušta mu da uživa u nepodijeljenu zadovoljstvu vlastitim “radom”, “delom” i “otkrićem”.
Organizira rad u maloj grupi, u paru ili sa svima u krugu, priprema slobodne i vođene aktivnosti te projekte prema podsticaju iz grupe.
NE PODSTIČE LI SLOBODA ZBRKU?
Načelo slobode u vrtiću ili učionici je sloboda unutar dogovorenih granica. Dete je slobodno u svemu što čini sve dok je to u granicama sigurnosti prema sebi, drugima i okolini. Dok ne ometa ostale. Štaviše, deca koja su slobodna da slede unutrašnje potrebe i zanimanja disciplinovana su, srećna, zadovoljna i sasvim zaokupljena svojim radom.
KADA BI DETE PO METODI MONTESSORI TREBALO UPISATI U VRTIĆ?
Maria Montessori ističe nekoliko “osetljivih” razdoblja tokom kojih je dete najspremnije da usvoji određene veštine, sposobnosti ili znanja. U dobu od 2,5 do 3,5 godine razvija se osećaj za red, koncentracija, koordinacija i nezavisnost te socijalizacija. To je najbolje vreme da se dete uključi u montesorski vrtić jer upravo tada ono gradi temelje svoga budućeg društvenog ponašanja i učenja.
KAKVO JE PRILAGOĐAVANJE DECE IZ MONTESORKOG VRTIĆA U OSNOVNU ŠKOLU S REDOVNIM PROGRAMOM?
Deca koja su pohađala montesorski vrtić sveukupno su vrlo prilagodljiva tokom prelaska u školu. Brzo se i bez većih poteškoća uklapaju u novu okolinu. Često su bolji učenici od vršnjaka, mirotvorci i pristojnog su ponašanja.
ZAŠTO MONTESORSKI VRTIĆ ISTIČE VAŽNOST REDOVITOG POHAĐANJA VRTIĆA SVIH PET RADNIH DANA U NEDELJI?
Kontinuirano pohađanje programa nužno je da bi se sva montesorska načela mogla zaista i primeniti. Važno je u ranom dobu spontano ali sistemski sticati radne navike i dobar odnos prema obvezama. Dete čije je dolaženje u vrtić isprekidano i neredovno nema takve mogućnosti.
KOME JE NAMENJENA METODA MONTESSORI?
Montessori je pedagoški koncept prikladan svakom detetu. Primenjuje se u celom svetu i dobar je za svu decu, bez obzira na sposobnosti. Od dece s poteškoćama u razvoju do darovite dece.
KOLIKO TRAJE GODINA U MONTESORSKOM VRTIĆU?
Pedagoška godina u montesorskom vrtiću podudara se s pedagoškom godinom u ostalim dečjim vrtićima. Započinje u septembru i traje do kraja avgusta. Tokom letnjih meseci organizuje se letnji program.
SLEDI LI MONTESSORI METODA NOVA VASPITNO-OBRAZOVNA NUČNA OTKRIĆA?
Montessori nije rigidan, statičan ili zatvoren vaspitno-obrazovni sistem.
PODSTIČU LI SE RODITELJI NA UČESTVOVANJE U AKTIVNOSTIMA VRTIĆA?
Kako bi dete imalo što sličniji vaspitni uticaj u vrtiću i roditeljskom domu, jako je važna saradnja s roditeljima. Različitim aktivnostima vrtić nastoji da roditelje što više uključi u neposredan rad. Edukovani roditelj tako bolje upoznaje svoje dete i svi zajedno neometano rastu.
DA LI JE MONTESSORI VRTIĆ SKUP?
Montesorski predškolski odgoj nešto je skuplji od ostalih, ponajviše zbog posebnog programa, biranih pribora i aktivnosti, uređenja okruženja i dodatno stručno osposobljenih vaspitačica.
Mnogi naučnici tvrde da je za život važniji predškolski odgoj nego fakultetsko obrazovanje, a dete koje odmalena stekne naviku učenja i rada, veruju montesorski vaspitači, s uspehom će se time koristiti tokom celog života.
Lejla Dervoz Rajić
www.roditelji.hr