Iako se predstava o vesternu promenila pojavom filmova Serđa Leonea, jedna od ikona tog žanra sigurno će uvek ostati Džon Vejn. Može li ga iko zamisliti drugačije nego sa prljavo belim kaubojskim šeširom i mamuzama kako stoji za šankom saloona i ispija jeftin viski?
Vestern je klasični američki filmski žanr koji je nastao iz ideje ‘divljeg zapada’, a ona se protezala i kroz književnost, na primer u delima Karla Maja. Radnja je uvek jednostavna i može se svesti na nekoliko glavnih crtica. Mesto i vreme gotovo su uvek određeni ruralnim područjima sredinom 19. veka u kojima nema mesta za moderna tehnička dostignuća. Ono što likovi imaju, to su odeća, pištolj i konj.
Ti elementi uzimaju se kao okosnica za jednostavne, moralne priče u kojima pozitivci uvek nose bele, a negativci crne šešire. Likovi su okarakterisani elementarnim ljudskim osećajima, motiviše ih uglavnom osveta, a najčešće su individualci. Retki od njih su vezani uz porodicu, glavni likovi se uglavnom ne upuštaju u duboke veze, zato i javne kuće imaju veliku ulogu.
U okviru tako određenog žanra popularan je postao Džon Vejn. Rođen 26. 5. 1907. kao Marion Robert Morison u Vintersetu, Ajova, srednje ime je promenio u Mičel kad su roditelji sledećeg sina odlučili da nazovu Robert. Kad se porodica 1911. preselila u Glendejl komšije su mu dali nadimak koji će mu ostati za čitav život – Djuk (vojvoda), jer nikuda nije išao bez svog psa koji se tako zvao.
U školi i na univerzitetu je postao popularan igrač američkog fudbala, ali se zbog ozlede morao povući. Tad mu je Tom Miks, zvezda vesterna, našao letjni posao u filmskom studiju u zamenu za karte za utakmice, gde se sprijateljio sa rediteljem Džonom Fordom s kojim će kasnije sarađivati. Prva uloga donela mu je ime po kojem će ostati zapamćen. Reditelj filma ‘The Big Trail’ u kojem je debitovao Raul Volš nazvao ga je Džon Vejn, po generalu ‘Mad Anthonyju’ Vejnu.
Džon Vejn se pojavio u više od 200 filmova, od kojih je više od dvadeset režirao Džon Ford. Uprkos svojoj popularnosti i omiljenosti kod publike dobio je samo jednog Oskara u karijeri, za glavnu ulogu u filmu ‘Čovek zvan Hrabrost’, dok je za ulogu u filmu ‘Pesak Ivo Džime’ bio samo nominovan. Prema „Internet Movie Database“-u, glavnu mušku ulogu odigrao je u 142 filma, što je i dan-danas vrlo uverljiv rekord. Uprkos tome što je bezbroj puta igrao odvažnog i nepokolebljivog ratnika i uprkos svojim nacionalističkim stavovima i patriotskim osećajima zbog kojih je često nazivan ‘američkim herojem’, nikad nije služio u američkoj vojsci. Za vreme Drugog svetskog rata ostao je u Holivudu i snimio 21 film.
Džon Vejn je umro 11. 6. 1979. u Njuport Biču, u Kaliforniji. Ženio se tri puta i ima sedmoro dece, od kojih nijedno nije preterano uspešno u Holivudu. Iako će Džon Vejn ostati zapamćen po svojim ulogama, kaubojskom hodu i pogledu, zaljubljenici u vesterne možda će ipak pre kao najboljeg kauboja izdvojiti Garija Kupera u filmu ‘Tačno u podne’.