Home Svaštara DECA KOJOJ SE ČITA PRE VRTIĆA NAPREDNIJA SU OD SVOJIH VRŠNJAKA

DECA KOJOJ SE ČITA PRE VRTIĆA NAPREDNIJA SU OD SVOJIH VRŠNJAKA

199
0

Čitanje deci je apsolutno neprocjenjivo za njihovo znanje i ovo istraživanje to potvrđuje

Deca kojoj roditelji čitaju, pre nego što krenu u vrtić, naprednija su od svojih vršnjaka, pokazalo je to novo istraživanje objavljeno u “Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics”.

„Jaz od milion reči” mogao bi biti ključan za objašnjavanje razlika u razvoju rečnika i čitanja’, rekla je Džeska Logan, vodeća autorka studije i vanredna profesorica obrazovnih studija na Univerzitetu “Ohio State”. Čak će i deca kojoj roditelji čitaju samo jednu knjigu dnevno čuti otprilike 290 hiljada više reči do uzrasta od pet godina nego ona kojoj se ne čita redovno.

„Deca koja čuju i upoznaju veći deo vokabulara će biti bolje pripremljena kada vide te reči na papiru kada krenu u vrtić ili školu. Vrlo je verovatno da će lakše naučiti da čitaju i pišu ako su upoznati s izrazima koji će im biti potrebni u školi i vrtiću“, rekla je Džesika Logan, koja je I član Centra za istraživanje ranog detinjstva.

Ideja za ovo istraživanje potiče od prethodnog istraživanja u kojem je Logan sa svojim kolegama došla do otkrića da roditelji jedne četvrtine dece u državi nikada ne čitaju knjige svojoj deci, a veliki deo njih deci čita samo jednom nedeljno. „Činjenica da postoji toliko roditelja koji nikada ne čitaju knjige svojoj deci nas je veoma šokirala. Želeli smo da otkrijemo kakve bi to posledice moglo da ostavi na decu“, zaključila je Logan.

Istraživači su sarađivali s bibliotekom “Columbus Metropolitan”, koja je odabrala sto najtraženijih knjiga za decu predškolskog uzrasta. Logan i njene kolege nasumično su odabrali 30 knjiga sa spiska te izbrojali koliko je reči u svakoj knjizi.

Otkrili su da knjige za najmlađu decu sadrže u proseku oko 140 reči, dok slikovnice sadrže oko 228 reči.

S tim su informacijama istraživači izračunali koliko bi reči dete čulo od rođenja do petog rođendana pri različitim nivoima čitanja. Oni su pretpostavili da bi deci njihovi roditelji čitali knjige za najmlađe do njihova trećeg rođendana, a slikovnice sledeće dve godine te da bi svako čitanje uključivalo jednu knjigu. Takođe su pretpostavili da roditelji koji nikad ne čitaju svojoj deci zapravo čitaju jednu knjigu svaki drugi mesec.

Na temelju ovih kalkulacija, evo koliko bi reči deca čula do uzrasta od pet godina:

deca kojoj nikad nije bilo čitano 4.662 reči

deci kojoj je čitano od 1 do 2 puta nedeljno 63.570 reči

deci kojoj je čitano od 3 do 5 puta nedeljno 169.520 reči

deci kojoj je čitano svakodnevno 296.660 reči

deci kojoj je čitano pet knjiga dnevno 1.483.300 reči.

„Jaz od milion reči između dece koja su odgojena u okruženju u kojem se mnogo čita i one dece kojoj roditelji nikad ne čitaju zapravo je neverovatan”, rekla je Logan.

PIŠE KARINA ŠIŽDRAK

https://miss7mama.24sata.hr/vrtic/razvoj-od-druge-do-seste-godine/djeca-kojoj-se-cita-prije-vrtica-naprednija-su-od-svojih-vrsnjaka-13014

 

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here