IGRANJE lutkama moglo bi pomoći deci da nauče da budu empatični i društveni, da steknu veštine koje je posebno važno usavršavati.
U studiji koju je naručio Matel, proizvođač Barbi, istraživači Centra za nauku o ljudskom razvoju Unoverziteta “Cardiff” posmatrali su 42 dečaka i devojčice uzrasta od četiri do osam godina dok su se igrali s Barbi lutkama, kako s drugom decom, tako i samostalno. Deca su takođe posmatrana dok su se, samostalno ili s drugima, igrala na tabletu.
Tokom proučavanja deca su nosila uređaj koji je nalikovao plivačkoj kapi, a istraživačima je omogućio da mere aktivnosti i promene u dečijem mozgu.
Igrajući se s raznovrsnom ponudom lutki i kompleta za igru, istraživači su otkrili da je deo mozga nazvan stražnji superiorni temporalni sulkus, aktiviran kod dece, nezavisno od toga da li su se igrali sami ili u grupama. Taj deo mozga je povezan s procesom obrade društvenih informacija, poput empatije.
Stražnji superiorni slepoočni sulkus aktivirao se u „daleko manjoj meri“ kada su deca igrala samo igrice s tabletima, čak i kada su igrali igre koje su imale kreativne elemente, otkrili su istraživači koji su svoja otkrića objavili u časopisu “Frontiers in Human Neuroscience”.
„Ono što je zaista uzbudljivo u svemu ovome je to da igra lutaka ima prednosti i ne radi se o nužnom uparivanju“, rekla je Sara Gerson, naučnica i viša predavačica na Univerzitetu “Cardiff” koja je nadgledala istraživanje: „Reč je o socijalnim veštinama koje su važne za razne zaista široke domene.“
Igranje lutkama može izazvati ovu vrstu reakcije jer lutke „prirodno podstiču decu na stvaranje vlastitih društvenih svetova“, rekla je Gerson za Insider. Dakle, čak i dok se samostalno igraju lutkama, deca bi mogla rekreirati situacije iz svog života ili stvoriti vlastita scenarija.
Empatija igra ključnu ulogu u dečijim socijalnim interakcijama. Ali ti trenuci takođe omogućavaju deci da „vežbaju“ za situacije u budućnosti u kojima empatija dolazi do izražaja. To može uključivati pregovaranje u profesionalnim situacijama, vođenje posla i rešavanje sukoba, dodala je Gerson
Takođe, učenje empatije posebno je važno tokom pandemije, tokom koje su deca često izolovana od prijatelja.
Gerson i njen tim započeli su svoja istraživanja pre više od godinu dana, puno pre nego što je pandemija počela. Rekla je da su rezultati objavljeni u prikladno vreme, kada su mnoga deca još uvek izolovana od prijatelja i porodice, a roditelji su sve zabrinutiji kako bi to moglo uticati na njihove socijalne veštine.
„To je trenutno posebno važno, posebno zato što deca možda propuštaju socijalnu interakciju koju bi obično dobijali“, rekla je Gerson: „To je čak i relevantnije nego što smo na neki način očekivali.“
Gerson se nada da će rezultati studije dopreti i do roditelja koji ne žele dopustiti svojim sinovima da se igraju lutkama jer je to previše „ženska igra“.
„Ove veštine nisu rodno specifične. Te će veštine biti važne za svu decu“, rekla je Gerson te zaključila: „Sposobnost razmišljanja o tuđim osećajima jednako je važna i za dečake i za devojčice.“