Home Svaštara ŠTА RODITELJI MISLE DA JE VRTIĆ, A ŠTА JE ZAPRAVO VRTIĆ

ŠTА RODITELJI MISLE DA JE VRTIĆ, A ŠTА JE ZAPRAVO VRTIĆ

571
0

Bilo da se vraćate u svoj vrtić ili krećete s procesom prilagođavanja na vrtić, htela bih da znate šta je to zapravo vrtić. Vrlo često roditelji smatraju vrtić samo mestom gde dete boravi i igra se sve dok ne dođete po njega. Vrtić je sve ono što roditelji misle da jeste, ali i mnogo više

  1. Vrtić je vaspitno-obrazovna ustanova koja osigurava uslove za ostvarivanje vaspitno-obrazovnih procesa omogućavajući prilagodljivost potrebama, mogućnostima i interesima dece i odraslih koji u tom procesu učestvuju. Ovaj vaspitno-obrazovni proces omogućava izražavanje inicijative i fleksibilnosti dece i odraslih te osigurava rast i razvoj dece u sigurnim uslovma. U ovakvom procesu se na dete gleda kao na celovitu jedinku i u tom procesu je dete aktivni učesnik, a ne objekt ili instrument rada.

Učenje je fleksibilan i aktivan proces konstruisanja znanja deteta u kome se ono pokreće, njime se ne upravlja jer svako dete ima različit redosled razvoja, a taj se proces ne događa kod svakoga istom brzinom. Vrtići omogućavaju celoviti razvoj dece polazeći od omogućavanja poštovanja prava svakog deteta i pojedinca u tom procesu te osigurava zadovoljavanje specifičnih potreba i različite načine učenja.

  1. Vrtić je zajednica dece i odraslih u kojoj se uči i raste, razvijaju se potencijali, socijalna i emocionalna inteligencija, zadovoljavaju se osnovne potrebe, stiču nove spoznaje i veštine potrebne za život. Dečiji vrtić je kompleksan sistem povezan sa više karika koje osim dece, roditelja i vaspitača čine stručni saradnici (pedagog, psiholog, logoped, rehabilitator), upravnik i ostalo tehničko osoblje s ciljem unapređenja življenja i razvoja dece te kao podrška i pomoć roditeljima.

  1. Dečji vrtić nije čuvalište. To je vaspitno-obrazovna ustanova s vlastitim kurikulumom, planom i programom koji doprinosi razvoju deteta i potporu roditeljima. Vrtići su nastali krajem 19. veka kao čuvališta za decu radi emancipacije žena u društvu koje su počele da rade i zarađuju. Od čuvališta su se razvila u ustanove s razvijenim planom i programom vaspitanja i obrazovanja dece usmerenim na dete kao aktivnog učesnika vlastitog vaspitanja.

  1. Vaspitačice nisu tetke. One su vaspitačice višeg ili visokog stepena obrazovanja koje su isto kao lekari, ekonomisti, inženjeri i ostali studirale(i), na kraju diplomirale(i) i položile državni stručni ispit, samim time kvalifikovale se za rad s decom.

Biti vaspitač nije samo posao. To je profesija koja zahteva ssistemsko i kontinuirano edukovranje i usavršavanje u radu. Posle roditelja vaspitači su prvi koji detetu pružaju utehu, zabavu i vaspitanje, pri čemu ih edukuju i u velikoj meri doprinose njihovom ranom obrazovanju vrlo često više i duže od roditelja jer ne zaboravimo da današnji život roditelja je doveo decu u situaciju da borave češće i više u ustanovi nego u porodičnom domu.

  1. Vrtić je pozorište, pozornica, muzej, koloseum, građevinsko zemljište, radionica, restoran, dom. Već pri prvom koraku u vrtić uočćete mnoštvo dečijih radova izrađenih različitim tehnikama, u raznim veličinama i oblicima. Vaspitači s decom obejžavaju važne datume u godine, datume vezane za eko kalendar, obeležavaju godišnja doba, recikliraju, kuvaju, grade, glume, pevaju, razgovaraju, smeju se i plaču.

Prošetajte ponekad kroz vaš vrtić. Pogledajte šta rade druge grupe, učestvujte u aktivnostima na koje vas vaspitači zovu. Jedino na taj način ćete moći da shvatite šta se u vrtić zaista događa i upoznaćete kulturu te kuće koja je dobro promišljena i svaka aktivnost rađena je sa određenim ciljem.

Osim likovnih aktivnosti u vrtiću se priređuju pozorišne predstave nekih spoljnih saradnika, a često možemo videti vaspitače u kostimima i s posebnom scenografijom. U pozorišne predstave često se uključuju i roditelji kako bi razveselili dečicu svojim glumačkim sposobnostima. Svakodnevno se u vrtiću održavaju male predstave koje osmišljavaju deca i vaspitači u svojim grupama, a pri tome koriste razne pedagoški neoblikovani materijal kojima daju nove uloge pa uz malo mašte i podsticaja varjača postaje Crvenkapica. Sobe u kojima borave deca svakodnevno postaju ‘građevinske zone’ u kojima se grade visoki tornjevi, auto putevi i garaže. Tu se otvaraju restorani, škole, frizerski saloni, lekarske ordinacije, prodavnice, nema fiskalne blagajne, PDV-a. Sve se plaća smehom i zagrljajem.

Dječiji vrtić je mesto zabave, smeha i pesme. Rano i predškolsko vaspitanje je vrlo  važan za daljnji detetov razvoj i život. Sve što dete nauči i stekne u prvim godinama života ostaće zauvek u njemu. Vrtić je detetov drugi dom. Odrasli, i vaspitači i roditelji imaju vrlo važan zadatak u tom procesu, a to je da zajedničkim snagama upotpune tu radost i ljubav koja raste u decu.

PIŠE Sanja Hajsek

https://klokanica.24sata.hr

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here