Bilo da se vraćate u svoj vrtić ili krećete s procesom prilagođavanja na vrtić, htela bih da znate šta je to zapravo vrtić. Vrlo često roditelji smatraju vrtić samo mestom gde dete boravi i igra se sve dok ne dođete po njega. Vrtić je sve ono što roditelji misle da jeste, ali i mnogo više
-
Vrtić je vaspitno-obrazovna ustanova koja osigurava uslove za ostvarivanje vaspitno-obrazovnih procesa omogućavajući prilagodljivost potrebama, mogućnostima i interesima dece i odraslih koji u tom procesu učestvuju. Ovaj vaspitno-obrazovni proces omogućava izražavanje inicijative i fleksibilnosti dece i odraslih te osigurava rast i razvoj dece u sigurnim uslovma. U ovakvom procesu se na dete gleda kao na celovitu jedinku i u tom procesu je dete aktivni učesnik, a ne objekt ili instrument rada.
Učenje je fleksibilan i aktivan proces konstruisanja znanja deteta u kome se ono pokreće, njime se ne upravlja jer svako dete ima različit redosled razvoja, a taj se proces ne događa kod svakoga istom brzinom. Vrtići omogućavaju celoviti razvoj dece polazeći od omogućavanja poštovanja prava svakog deteta i pojedinca u tom procesu te osigurava zadovoljavanje specifičnih potreba i različite načine učenja.
-
Vrtić je zajednica dece i odraslih u kojoj se uči i raste, razvijaju se potencijali, socijalna i emocionalna inteligencija, zadovoljavaju se osnovne potrebe, stiču nove spoznaje i veštine potrebne za život. Dečiji vrtić je kompleksan sistem povezan sa više karika koje osim dece, roditelja i vaspitača čine stručni saradnici (pedagog, psiholog, logoped, rehabilitator), upravnik i ostalo tehničko osoblje s ciljem unapređenja življenja i razvoja dece te kao podrška i pomoć roditeljima.
-
Dečji vrtić nije čuvalište. To je vaspitno-obrazovna ustanova s vlastitim kurikulumom, planom i programom koji doprinosi razvoju deteta i potporu roditeljima. Vrtići su nastali krajem 19. veka kao čuvališta za decu radi emancipacije žena u društvu koje su počele da rade i zarađuju. Od čuvališta su se razvila u ustanove s razvijenim planom i programom vaspitanja i obrazovanja dece usmerenim na dete kao aktivnog učesnika vlastitog vaspitanja.
-
Vaspitačice nisu tetke. One su vaspitačice višeg ili visokog stepena obrazovanja koje su isto kao lekari, ekonomisti, inženjeri i ostali studirale(i), na kraju diplomirale(i) i položile državni stručni ispit, samim time kvalifikovale se za rad s decom.
Biti vaspitač nije samo posao. To je profesija koja zahteva ssistemsko i kontinuirano edukovranje i usavršavanje u radu. Posle roditelja vaspitači su prvi koji detetu pružaju utehu, zabavu i vaspitanje, pri čemu ih edukuju i u velikoj meri doprinose njihovom ranom obrazovanju vrlo često više i duže od roditelja jer ne zaboravimo da današnji život roditelja je doveo decu u situaciju da borave češće i više u ustanovi nego u porodičnom domu.
-
Vrtić je pozorište, pozornica, muzej, koloseum, građevinsko zemljište, radionica, restoran, dom. Već pri prvom koraku u vrtić uočćete mnoštvo dečijih radova izrađenih različitim tehnikama, u raznim veličinama i oblicima. Vaspitači s decom obejžavaju važne datume u godine, datume vezane za eko kalendar, obeležavaju godišnja doba, recikliraju, kuvaju, grade, glume, pevaju, razgovaraju, smeju se i plaču.