Raspored života dece ili režim dana u vrtiću predstavlja elastičan okvir koji omogućava dobru organizaciju vremena i aktivnosti prema programu koji se ostvaruje, prilagođenu uzrasnim karakteristikama isto koliko i individualnim potrebama i mogućnostima dece.
Elementi režima dana u predškolskoj ustanovi su:
-
samostalne aktivnosti po dečjem izboru
-
usmerene aktivnosti
-
kombinovane aktivnosti
-
jutarnje telesno vežbanje
-
rekreativna pauza
-
zadovoljavanje higijenskih i fizioloških potreba
-
obroci (doručak, ručak i užina u celodnevnom i užina u poludnevnom boravku)
-
spavanje
U predškolskoj ustanovi ne treba da postoji strogo utvrđeni raspored unapred propisanih sadržaja i aktivnosti svrstanih u međusobno manje ili više nepovezane oblasti, već se rad odvija kontinuirano, kroz spojene elemente režima dana u kojima se simultano smenjuju i nastavljaju jedne na druge razne vrste aktivnosti, bez oštre granice među njima i strogog insistiranja na onome što je planirano.
Najznačajnije je da se obezbedi prirodno smenjivanje aktivnosti i odmora, sna i budnog stanja, kao i izbegavanje „praznog hoda“ tokom aktivnosti i u pauzama, kada najviše dolazi do narušavanja discipline i sukoba među decom.
Kada su poznata i usvojena opšta pravila režima življenja i ponašanja, deca lakše i samostalnije razrešavaju međusobne konflikte, uspešnije sarađuju i vode računa o njihovom poštovanju.
Isto tako, u slučajevima intervencije vaspitača, ona ne shvataju ograničavanje svoga ponašanja kao ugrožavanje sopstvene ličnosti ili uvredu, zbog čega ne pribegavaju odbrambenim mehanizmima koji znatno usložnjavaju disciplinske probleme.
Raspored života koji se redovno ostvaruje i navike koje se na taj način stiču, najbolja su preventiva protiv dva glavna uzroka dečje nediscipline:
-
dosade koja se javlja kada su deca neaktivna
-
brzoplete žurbe koja im omogućava da svoj ritam delovanja (ishrane, oblačenja, sređivanja igračaka itd) prilagode opštim zahtevima, što stvara napetost, nervozu i umnožava greške.