Učenici koji samo pamte uče za ocenu, a oni koji znaju da postave pitanja o gradivu razumeju naučeno, ističe Dinka Juričić, profesor hrvatskog jezika i urednica u Školskoj knjizi, i savetuje kako pomoći deci da zavole učenje i nauče da uče
Najkorisnija veština današnjice je veština samostalnog učenja. Ta veština nije čak ni pitanje odabira, nego pitanje opstanka. Prilike koje se svakodnevno menjaju traže čoveka koji neprestano uči nešto novo da bi im mogao da doskoči. Činjenica je da učenici koji znaju da uče – vole učenje, a da ga oni koji nisu naučili da uče – ne vole, smatraju učenje nečim teškim i dosadnim pa prave probleme i sebi i učiteljima. Jedan od dobrih načina je da ih najpre odučimo od sedam najčešćih grešaka lošeg učenja:
-
UČENIK SE TRUDI ZAPAMTITI NEŠTO ŠTO NE TREBA ZAPAMTITI NEGO RAZUMETI.
-
UČENIK ZAPAMTI, ALI NE PROVEŽBA DOVOLJNO.
-
NE VEŽBA OBAŠNJAVAJUĆI TO ŠTA ZNA DRUGOME SVOJIM REČIMA.
-
SRLJA I BACA SE NA ZADATKE PRE NEGO ŠTO JE NAUČIO NAJOSNOVNIJE. NE IDE MU PA ODUSTAJE.
-
ODGAĐA DA PRIMENI SVOJE ZNANJE ILI VEŠTINU DOK NJOME SAVRŠENO NE OVLADA – JER SE BOJI GREŠKE I NEUSPEHA.
-
SATIMA UČI, UBIJA SE OD UČENJA.
-
UČI, A NE RAZMIŠLJA ZAISTA O TOME ŠTA UČI.
Šta je alarmantno pogrešno u tih sedam najčešćih grešaka?
To što trajno odbijaju učenike od učenja, demotiviraju, kvare im percepciju te onaj iskonski doživljaj učenja kao radosti otkrivanja sveta i spoznavanja sebe. Rezultuju obeshrabrujućim porukama tipa: to je dosadno, to je teško, nisi ti za to… Odustani! Prva, dakle, stvar koju učenike treba da nauči kad ih učimo da uče je da je reč o veštini koju svako može da nauči i u kojoj svako može biti uspešan.
MANJE UČI, A VIŠE NAUČI
Ali pravilo je: uložiš li 80 posto svog truda i vremena u učenje i time ostvariš 20 posto rezultata – ne znaš da učiš. Onaj ko zna da uči, uložiće 20 posto vremena i napora da pokupi 80 posto onoga što treba naučiti. Sve bi se moglo sažeti savetom: manje uči, a više nauči te se fokusiraj na najvažnije.
I sad dolazimo do prvog koraka u učenju samostalnog učenja: učenik mora naučiti da odredi šta je bitno, a šta nije. Svaki učitelj kojem je stalo da nauči učenike da samostalno uče mora sam sebi iskreno odgovoriti na dva pitanja:
Može li moj učenik da nauči samostalno da odredi šta je bitno, a šta nije ako mu uvek ja govorim šta je bitno, nacrtam mu to na tabli, kažem mu šta da podcrta u knjizi, upozorim ga šta treba da zapiše?
Treba li moj učenik da zna da razlikuje bitno od nebitnog ako ga ja u usmenom i pisanom ispitivanju obasipam pitanjima o nebitnom?
PUT DO SAMOSTALNOSTI U UČENJU