Dr. Kevin Leman, je međunarodno priznati psiholog, član Udruženja američkih psihologa te autor preko 30 bestselera i nagrađenih knjiga. Za sve roditelje školaraca koji žele da im dete bude spretno i okretno u školi, uspešno savlada sve školske obveze i zadatke s kojima je svakodnevno bombardovano, pripremio je pet ključnih saveta.
Prema njegovom mišljenju, pogrešno je decu non stop ispitivati imaju li domaći zadatak i kako je bilo u školi. Isto tako, ovaj svetski poznati psiholog ističe da roditelji ne bi trebali svako jutro deci da “glume” budilnike.
Kad krenu u školu, deca bi trebala početi sama da stiču naviku ustajanja. Evo šta je još savetovao roditeljima školaraca.
Nikada ne pitajte dete da li ima domaći zadatak
Stvorite takvu atmosferu u porodici da dete zna da očekujete dobar uspeh u školi, ali i da je samo odgovorno za svoje obaveze kao što je npr. domaći zadatak. Ukoliko dete ne ispunjava svoje školske obaveze i to se odražava na uspeh, možete mu uskratiti neke privilegije kao što su druženja s prijateljima, rođendani, igrice na kompjuteru ili odlazak u bioskop.
Prestanite da budite decu i svakodnevno ih požurivati kako ne bi zakasnila u školu
Prestanite da glumite budilnik u ljudskom obliku. Deca trebaju da dobiju svoj budilnik i tu prestaje svako vaše angažovanje oko ustajanja. U početku će verovatno kasniti, ali vi ih ni slučajno ne treba da budite i štititi od posledica. Napišite učiteljici poruku i u njoj objasnite da dete nema nikakvo opravdanje za svoje kašnjenje i tražite da postupi onako kako se postupa s decom koja kasne na časove. Naravno, ukoliko školski uspjeh deteta trpi zbog njegovih kašnjenja, opet stupa na scenu uskraćivanje privilegija.
Ne preterujte s pohvalama
Kad dete dobije, npr. peticu iz matematike, nemojte ga dizati u zvezde, već mu recite: “Ooo, to je baš dobro za tebe!” Time mu dajete do znanja da ne uči da bi vas učinilo srećnim, već da bi imalo uspešan život.
Nikad ne pitajte dete “Kako je bilo u školi?”
Dobro znate da ništa nećete saznati zapitkivanjem, a ipak uporno ponavljate ovu rečenicu svakog dana. Umesto toga, ćutite i čekajte da dete samo počne da priča. Kada se to dogodi, nemojte ni tada postavljati dodatna pitanja, već koristite čarobnu rečenicu “Pričaj mi više o tome”. Za početak, u pitanju je naredba, a ne pitanje, i to naredba koja ne zvuči nimalo autoritarno, pa će je dete bez otpora prihvatiti, a vi ćete konačno početi da dobijate prave informacije.
Ne dozvolite da dete bude pretrpano vanškolskim aktivnostima