odlozeno-slusanje HTML5 Icon

VASPITAČI I RODITELJI, DA LI ZNATE ŠTA JE TO „MOJA SRBIJICA“?

(Avan)turističko izletničko saznajni klubić za odrasle i decu ’’Moja Srbijica’’ je klubić koji okuplja odrasle  roditelje, vaspitače, predškolske ustanove, vrtiće, ostale,…) i (njihovu) decu predškolskog uzrasta iz Srbije ali i one koji su poreklom iz Srbije.

Cilj klubića je podstaći odrasle bliske deci, roditelje, vaspitače, predškolske ustanove, vrtiće,…) i (njihovu) decu iz Srbije ili poreklom iz Srbije da se viđaju, putuju, druže, i jedni o drugima, uopšte, i o Srbiji nešto nauče.

Cilj je afirmacija i promocija Srbije, poznavanja Srbije i stvaranja i negovanja slike o Srbiji, kao lepom mestu, u kojoj žive dobri ljudi.

AVANTURISTIČKO IZLETNIČKO SAZNAJNI VODIČ ZA ODRASLE I DECU MOJA SRBIJICA KO, ŠTA, ZAŠTO, GDE, KADA, KAKO?

KO SAM JA?

 

Za one koji me ne znaju ja sam Aleksandar Đorđević Saša, vaspitač u državnom vrtiću ’’Duga’’ u okviru Predškolske ustanove ’’Zvezdara“ Beograd i između ostalog  autor sam (Avan)turističko izletničko saznajnog programa za (odrasle) i decu MOJA SRBIJ(IC)A…

 

 

ŠTA JE TO (AVAN)TURISTIČKO IZLETNIČKO SAZNAJNI PROGRAM ZA (ODRASLE) I DECU MOJA SRBIJ(IC)A?

To je jedna moja ideja o tome šta, ko, zašto, gde, kada i kako treba da uči i nauči dete predškolskog uzrasta iz Srbije dok je u uzrastu u kome je i zemlji u kojoj je. U pitanju je ideja zasnovana na meri i postupku koji se zove aktivno ambijentalna nastava кoja kao motiv koristi prirodni instinkt male dece za učenje koji prati nagon radoznalosti i istraživanja.

Na način i na mestu koje je stimulativno i podsticajno i koje pruža sve potrebne uslove za to moto ideje je (Da) Srbija (bude) naša školica / učionica / saznaonica. Na osnovu Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju Republike Srbije u okviru predškolskog programa postoji i mogu da se ostvaruju obavezan i neobavezan program rada sa decom predškolskog uzrasta. Ovaj program spada u neobavezan program rada.

 

Neobavezan program kao oblik rada sa decom predškolskog uzrasta je program čiji je zadatak i cilj da obavezni program rada čini i učini savremenijim, kvalitetnijim, zanimljivijim,…

Mogu biti oni pšrogrami koje ne finansiraju roditelji, oni koji finansiraju roditelji i kombinovani а u zavisnosti od programa i načina finansiranja mogu se realizovati u ustanovi u toku radnog vremena (oni koje ne finansiraju roditelji) ili van ustanove i van radnog vremena ustanove (oni koje finansiraju roditelji).

Ovaj program spada u kombinovani – onaj program koji delom ne finansiraju a delom finansiraju roditelji.

ZAŠTO SAM OSMISLIO OVAJ PROJEKAT?

 

Zato što sam vaspitač u vrtiću, zato što sam iz Srbije, zato što volim svoj posao, zato što volim svoju zemlju, zato što smatram da su vaspitači u vrtićima najvažniji, najbolji, najkreativniji deo svakog društva, a posao vaspitača u vrtićima najvažniji, najbolji i najkreativniji posao u svakom društvu.

Zato što su uslovi u kojima radim sa decom u vrtiću skromni, i često ono što treba i želim da prenesem deci ne mogu jer nemam kako i gde, jer radim u neadekvatnom velikom i neadekvatno opremljenom prostoru, sa velikim, čak prevelikim brojem dece, i na kraju obavezni predškolski program po kome radim u vrtiću а кoji je ustvari samo okvirni plan i program rada i koji je izuzetno loš – smislu da je zastareo i preobiman.

IMAJUĆI SVE TO U VIDU OSMISLIO SAM I NAPRAVIO SVOJ (AVAN)TURISTIČKO IZLETNIČKO SAZNAJNI PROGRAM ZA (ODRASLE) I DECU MOJA SRBIJ(IC)A.

Odnosno, uzeo sam obavezni predškolski program, rastavio ga na delove, iz njega izbacio sve ono što sam smatrao da treba izbaciti, a sve ostalo integrisao u svoj program – odnosno trideset tema, da bi deci bilo zanimljivije, u trideset izleta.

 

GDE POĆI NA IZLET?

Na trideset takozvanih „novih mesta“ za učenje širom Srbije zato što deca predškolskog uzrasta treba prvo da upoznaju svoju zemlju – u ovom slučaju Srbiju.

I da je zavole…

A kada je vole neće je uništavati.

A kada je ne uništavaju to će biti zemlja u kojoj će želeti da žive a ne zemlja iz koje će hteti da odu.

KADA IZVODITI OVAJ PROGRAM?

Na osnovu zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju Republike Srbije, i uputstva iz tog zakona o neobaveznim programima koje može da ostvaruje predškolska ustanova u okviru svog obaveznog programa u predškolskim ustanovama u Srbiji i planu i programu (Avan)turističko izletničko saznajnog programa za (odrasle) i decu MOJA SRBIJ(IC)A, ovaj program se delom izvodi u vrtiću u toku radnog vremena (uvodna radionica) a delom van vrtića nakon radnog vremena (na mestu izleta). Odnosno tokom četiri godine boravka deteta u vrtiću, ili ako dete ne ide u vrtić za to vreme, jednom mesečno, osam puta godišnje…

I tako dok dete učesnik u programu ne prođe kroz sve ono što treba da nauči dok je u uzrastu u kome je, vrtiću u kome je, svih trideset tema, trideset izleta, i celu zemlju Srbiju.

KAKO SE KRETATI KROZ PROGRAM?

Po planu i programu kako je to navedeno u ovoj knjizi.

VIZIJA, PLAN, MISIJA, CILJ

Ovu ideju sam osmislio i pokrenuo 2004. godine u vreme kada je osnovan Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije, na čijem sam prvom konkursu dobio preporuku za korišćenje u obrazovanju (vrtićima) u Srbiji kao dodatni program zvaničnom programu i odobrenje kao program stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju (vrtićima) u Srbiji – kao tada jedini vaspitač u vrtiću iz tadašnje naše zemlje.

Iz raznih razloga ali pre svih nepostojanja zakona koji bi regulisao tu oblast, sve je ostalo na tome. U međuvremenu zakon je 2015. godine donet i ja sam sve opet pokrenuo.

Program se za sada sprovodi samo u vrtićkoj vaspitno obrazovnoj grupi ’’Zvončići’’ u vrtiću ’’Duga’’, Predškoska ustanova ’’Zvezdara’’, Beograd sa željom da u skorije vreme ova knjiga, vodič, program, postane OBAVEZAN program i u ostalim vrtićima u Srbiji – koji to žele. Ali za to je potrebna Evropa, država Srbija, stručni radnici u pred školstvu iz Srbije i ja.

ŠTA JA MISLIM PROČITALI STE, ŠTA MISLI EVROPA?

Stručni tim Evropske vlade 2015. godine objavio je izveštaj pod  nazivom ’’Budućnost znanja’’. Po tom izveštaju za budućnost znanja u svetu ključni značaj ima takozvani „trougao znanja’’ (istraživački rad, inovativni rad, obrazovanje) – odnosno presudna su tri principa: otvorenost, eksperimentisanje, saradnja.

 

A ŠTA MISLI DRŽAVA SRBIJA I STRUČNI RADNICI U PRED ŠKOLSTVU U SRBIJI?

Na osnovu zaključaka sa prvog kongresa stručnih radnika u predškolstvu (vaspitača, medicinskih sestara, stručnih saradnika, direktora i ostalih) Srbije održanog u Beogradu, juna 2015. godine na kome se razgovaralo na temu Predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Republici Srbiji – izazovima i perspektivama i Predškolstvu u Srbiji danas i za dvadeset godina – država i stručni radnici misle da je predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Srbiji loše.

Zastarelo i preobimno.

Da se to mora promeniti.

Da je zanimanje svih vaspitača u vrtiću IGRA.

Da moramo promeniti način razmišljanja i promeniti način pristupa u radu sa decom predškolskog uzrasta.

Da moramo ponuditi najbolje programe koji su u interesu deteta, porodice, lokalne samouprave. I iskrojiti predškolsko vaspitanje i obrazovanje po našoj meri i u skladu sa našom kulturom i tradicijom.

Dakle Evropa, država Srbija, stručni radnici… u predškolstvu u Srbiji misle kao Evropa i kao ja.

Pa prema tome dragi moji odrasli bliski deci predškolskog uzrasta ako ste zainteresovani, dobro došli!

Aleksandar Đorđević Saša, vaspitač

VIŠE O SVEMU:

www.mojasrbijica.rs

facebook/moja srbijica

youtube/moja srbijica

tv serijal: ’’Moja Srbijica’’ – Srpska naučna televizija

To Top