KEREFEKE

NAUČNICI DOKAZALI ŠTA DECI POMAŽE DA BOLJE SPAVAJU

Problemi sa spavanjem čest su problem i mogu imati velike posledice na dete uključujući i uticaj na ponašanje preko dana i sposobnost učenja te negativni uticaj na porodični život. Donosimo neke savete koji će pomoći deci da kvalitetnije spavaju

Ako imate problema s time da uspavate dete, niste jedini. Procjnjuje se da oko 70 posto dece ima probleme sa spavanjem bar jednu noć u nedelji, a oko 30 posto ima ozbiljnijih i češćih problema.

Spava li vaše dete dovoljno?

Dr. Skot Burges, stručnjak za spavanje, osmislio je tablicu za spavanje kao vodič za roditelje kako bi znali spava li njihovo dete dovoljno. Samo jedan sat manje sna par noći u nedelji može puno uticati na ponašanje deteta i sposobnost učenja.

Tablica spavanja

4 do 12 meseci: 12 do 16 sati sna (uključujući i popodnevna dremanja)

1 do 2 godine: 11 do 14 sati sna (uključujući i popodnevna dremanja)

3 do 5 godina: 10 do 13 sati sna (uključujući i popodnevna dremanja)

6 do 12 godina: 9 do 12 sati sna

13 do 17 godina: 8 do 10 sati sna

10 NAUČNO DOKAZANIH NAČINA KOJI ĆE POBOLJŠATI SAN DETETA:

  1. Držite se rasporeda spavanja i dremanja. Vreme za spavanje treba prilagoditi uzrastu deteta, ali svakako ne sme biti prekasno. Kasno vreme za spavanje, posebno posle 22 sata, doprinosi nekvalitetnom snu.

 

  1. Imajte strukturiranu rutinu koja vodi k spavanju, uključujući opuštanje i umirujuće aktivnosti poput tople kupke, pričanje priče za laku noć, uspavanke, zagrljaje i maženje i pozdravljanje za laku noć.

 

  1. Deca bi trebala da imaju udobno i poznato mesto za spavanje koje je tamno, rashlađeno i bez stvari koje odvlače pažnju. Njihove dečije sobe pretežno bi trebale da služe za spavanje. Pokušajte izbeći da upotrebljavate spavaću sobu kao mesto gde dijete provodi vreme ‘u kazni’, zbog toga jer bi se moglo emocionalno loše osećati u tom prostoru.

 

  1. Dopustite deci da se sami smeste i zaspe, inače će postati zavisni od prisustva roditelja i neće moći zaspati bez njih. Ovo im takođe pomaže kada se probude tokom noći.

 

  1. Izbegavajte da delite s decom krevet. Zapamtite da, iako ne izgleda uvek tako, deca imaju kvalitetniji san ako spavaju u svom krevetu.

 

  1. Izbegavajte korišćenje elektronskih uređaja (mobilni, televizija, kompjuter, tableti) najmanje sat vremena pre odlaska u krevet. Uz to, ako vaše dete ima problema sa spavanjem, pobrinite se da poslednji sadržaj koji dete gleda na televiziji ili na drugom uređaju nije previše stimulirajući jer će to isto tako uticati na kvalitet sna.

 

  1. Pripazite na ishranu deteta. Deca ne smiju ići u krevet gladna i treba da imaju raznovrsnu i zdravu isehranu. Mnoga istraživanja dokazala su kako brza hrana doprinosi lošem spavanju. Raniji obroci povezani su s boljim spavanjem i deca bi trebala izbegavati velike obroke neposredno pre odlaska u krevet. Takođe, pobrinite se da vaše dete ne konzumira kofein kojeg ima u gaziranom piću.

 

  1. Dokazano je da vežbanje tokom dana pomaže boljem i kvalitetnijem snu kod dece ali izbegavajte preveliku fizičku aktivnost bar 1-4 sata pre odlaska u krevet.

 

  1. Okruženje kod kuće može imati veliki uticaj na dečiji san. Nestrukturirani uslovi života ili sukobi u porodici takođe utiču na spavanje. Naravno, život nije jednostavan i sve porodice imaju povremene konflikte, a kad se pojave, važan je način na koji se bavite njima i kako ih rešavate.

 

  1. Deca bolje spavaju kada roditelji imaju autoritativni, dosledni, ali topli i nežni roditeljski stil i kada su njihove potrebe zadovoljene tokom dana.

 

PIŠE Ana Šefček

https://klokanica.24sata.hr

To Top