odlozeno-slusanje HTML5 Icon

MARIJA MONTESORI: 7 PRAVILA KOJA ĆE VAM POMOĆI DA BUDETE NAJBOLJI RODITELJ

Marija Montesori pripada šačici pedagoga koji su tokom 20. veka pomogli napretku načina na koji razmišljamo o vaspitanju dece. Ova Italijanka je poznata po osmišljavanju kratkih, mudrih i lako pamtljivih pravila koja svakom roditelju mogu pomoći da vaspita srećno i samopouzdano dete

Biti roditelj u današnjim vremenima „izloženosti“ naše dece utijcajima iz najbliže okoline, velik je, ali i najvažniji zadatak. Misli Marjie Montesori usmerene roditeljima i njihovom pristupu u vaspitanju dece pretpostavljaju da su sva deca za vaspitanje prema montesori metodi, ali ne i svi roditelji.

Naime, roditelji koji ne poštuju detetov interes, oni koji sve za svoju decu unapred isplaniraju, a neki i odrade, koji ne dopuštaju da se dete samo uz njihovu pomoć razvije, ti roditelji poništavaju osnovna načela montesori pedagogije i nisu za put koji sledi montesori metoda, ističe Narcisa Buzinski, upravnice Osnovne Montesori škole Baronice Dedi Vranicani.

Marija Montesori

PROČITAJTE 7 PRAVILA MARIJE MONTESORI KOJA ĆE VAM POMOĆI DA BUDITE ŠTO BOLJI RODITELJ:

 

 1. Deca uče iz onoga što ih okružuje.

Okolina u kojoj dete odrasta u prve tri godine života presudne su za njegov celokupni razvoj. Dete „upija“ neselektova informacije iz okoline i uči o svemu što ga okružuje. Zato roditelj treba da se potrudi da detetu omogući slobodno izražavanje osnovnih psihičkih potreba za kretanjem, redom, jezikom i ljubavi, objašnjava Narcisa Buzinski.

2. Ako se dete često kritikuje, dete se zapravo uči kako da osuđuje druge. Ako dete često dobija pohvale, dete se zapravo uči kako da procenjuje druge.

Pristup nagrađivanju i pohvalama, Marija Montesori svrstava u domenu detetovog rada i bavljenja nečim i njegovim uspešnim završetkom. Samo detetovo zadovoljstvo obavljenim nagrada je za to dete i nisu mu potrebne dodatne pohvale, kaže Buzinski.

3. Poštujte dete i kada pogreši. Na taj način greške će brže ispraviti.

Poštovanje koje svi koji smo uključeni u detetovovaspitanje izražavamo prema njemu, osnova je odnosa koji će rezultirati stavom prema okolini u budućnosti.

Važna je sloboda detetovog izbora da se u trenutku koje samo odabere bavi nečim, iz toga proizlazi visoka efikasnost procesa učenja, bez obzira na kojem nivou. I greška je deo učenja, dete treba pokušati dovesti da samo otkloni prepreku i pravilno reši zadatak, savetuje Buzinski.

Narcisa Buzinski

 

 4. Ako dete živi u prijateljskoj atmosferi i oseća da je drugima potrebno, naučiće kako da pronađe ljubav.

Ako dete živi u prijateljskoj atmosferi u kojoj je stalno podsticano, u kojoj se uvažava njegovo pravo na izbor, na njegove interese, neće biti frustrirano, osećaće se ispunjeno i njegovo samopouzdanje će biti visoko.

‘Detetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umesto njega. To iziskuje puno više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dete je srećno jer je samo savladalo teškoću’

5. Ako se detetu daje podrška, biće samouvereno.

Pomognite detetu da svlada stvari rano u životu. To možete postići ako se pobrinete da je svet kojim je dete okruženo ispunjeno privrženošću, mirom i ljubavlju.

Podsticati dete, važno je kao i posmatranje spontane znatiželje i istraživačkog ponašanja. Ljudske su sklonosti kao prirodne pretpostavke za vaspitanje svakog deteta,  zato Marija Montesori uvodi pojam razdoblja posebne osetljivosti. To je za roditelja važan pokazatelj kako da svoje dete konfrontira sa što više informacija.

To su razdoblja u kojima je kod deteta izražena sklonost samo za određene vrste stimulansa na koje dete spontano reaguje (učenje neke veštine, npr. pisanje). Zato treba posmatrati dete i na vreme prepoznati i reagovati na to, jer ta su razdoblja vremenski ograničena. Samo tada dete s lakoćom, bez umora i s veseljem savladava određene veštine, objašnjava Buzinski.

6. Budite uvek spremni da pomognete detetu kada mu treba pomoć i stati postrani kada je dete pronašlo sve što treba.

Kada vam dete priđe, uvek poslušajte njegovo pitanje ili molbu pa mu odgovorite.

Detetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umesto njega: “Pomozi mi da to učinim sam.“ To u svakom slučaju iziskuje puno više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dete je srećno jer je samo savladalo teškoću, savetuje Buzinski.

7. Pred detetom se uvek ponašajte lepo. Pokažite mu kako da bude najbolja osoba koja može biti.

Najvažnije je biti dobar primer svome detetu, način na koji se ophodimo međusobno, prema svojoj okolini i prema detetu samom osnova je njegovog budućeg ponašanja.

Marija Montesori kaže da je odraslog čoeka teško promeniti zato trebamo početi s detetom.

 

To Top