KEREFEKE

VAŠE DETE U VRTIĆU ZNA SLOVA I BROJKE? POSTOJE PUNO VAŽNIJE VEŠTINE!

Mnogi roditelji i škole smanjuju socijalnu interakciju i uvode savladavanje što više gradiva iako se pokazalo da su socijalne veštine dugoročno jako važne

Roditelji male dece često su zabrinuti hoće li se njihova deca dovoljno razviti te skupiti znanje koje će im omogućiti da jednog dana napreduju akademski. „Moje dete već zna da čita“, „Moj sin zna da broji do 500“, „Je li Ivan već počeo da uči engleski?“ – sve su to pitanja koja si roditelji često postavljaju u razgovorima. Iako rano obrazovanje stvara važne temelje za akademske veštine, mnogi roditelji će se iznenaditi kad čuju da su socijalne veštine puno važnije za budućnost deteta.

Istraživanje objavljeno u časopisu „American Journal of Public Health“ ukazuje na važnost veze između razvijenih društvenih veština u vrtiću i sreće u dobu od 25 godina.

Bez obzira na to koliko su odrasle osobe bile napredni čitatelji ili koliko su novaca njihovi roditelji zarađivali, deca koja imaju razvijene socijalne veštine u vrtiću imaju veću verovatnoću da će završiti srednju školu, otići na fakultet, dobiti posao i neće imati probleme s zakonom. Mnogi roditelji i škole smanjuju socijalnu interakciju i uvode savladavanje što više gradiva iako se pokazalo da su socijalne veštine dugoročno jako važne.

Pet socijalnih veština koje trebate da podtičete kod svog deteta:

  1. KAKO SE LEPO IGRATI S DRUGOM DECOM

Igra je jako važna za razvoj u prvim godinama života. Igrajući se s drugima, deca uče da pregovaraju, rešavaju probleme, izmenjuju iskustva i stvari, dele i eksperimentišu. Možete pomoći svom detetu da gradi ove veštine tako da ga pustite da se igra s drugom decom.

Časovi plesa, fudbalski trening i gimnastika imaju vrednost za dete, međutim deci je potrebno puno vremena za nestrukturiranu igru s drugom decom, gde ih odrasle osobe nadziru, ali im ne daju instrukcije kako se trebaju igrati.

  1. KAKO REŠITI PROBLEM

Vrlo je primamljivo i lagano „skakati“ na svaki detetov problem i sve ispraviti. Time mi zapravo deci oduzimamo mogućnost rasprave, ograničavamo vreme, a često šaljemo decu da se igraju u različitim prostorijama. Mi smo dobri u rešavanju problema jer imamo jako puno prakse kao roditelji! Neke probleme moramo rešiti jer je važno za preživljavanje, no i naša deca takođe trebaju praksu.

Dakle sledeći put kad vaše dete ima problem, pozovite ga da učestvuje u procesu rešavanja. Zamolite dete da vam objasni šta se događa, razmisli o rešenjima, a zatim isprobajte rešenje. Vi ste još uvek aktivni u svemu, podržavajte svoje dete kroz proces umesto da vi sve uradite. Pitajte ga: „Šta bi sada mogao da uradiš?“. Kada pitamo dete za rešenje, dajemo mu priliku da proceni svoje iskustvo i poboljša situaciju. Učimo ih da nam greške pomažu u učenju i napredovanju.

  1. KAKO PREPOZNATI PROBLEME

Deca koja su senzibilnija bolje su u povezuju s ljudima. Možete podsticati ovu veštinu tako da pitate dete kako se oseća, ali i da emocijama dajete ime. Celi proces možete raditi i izvan vaše kuće. Postavite mu pitanja poput: „Kako si se osećao kada se to dogodilo?“ ili „Izgledao si srećan kada si pobedio, tvoj osmeh je bio prekrasan“.

Takođe, knjige su pune sukoba i emocija – to je ono što pokreće celu priču. Razgovori o knjigama često su lakši jer vaše dete nije emocionalno uvučeno u turbulentne emocije. Iz udobne tačke gledišta, oni su u mogućnosti više promišljati o emocijama i razumevanje primeniti u stvarnom životu.

Još jedna stvar koju treba imati na umu, kao što je i ovo istraživanje pokazalo, je prekomerno korišćenje ekrana što može ometati sposobnost deteta da prepozna emocije kod drugih. Stoga pazite da vaša deca dobiju dovoljno vremena za igranje i interakciju s drugim ljudima.

  1. KAKO BITI OD POMOĆI

Pomaganje drugima je korisno deci jer onda vide svet izvan sebe i prepoznaju potrebe drugih. Ako primetite i pohvalite dete kad pokaže brigu za druge, ohrabrujete ih da nastave u tom smeru. Pružite svom detetu jednostavnu priliku da pomogne nekome u porodici – spremanje namirnica, pomaganje oko bebe – a zatim mu velikodušno zahvalite. Zahvalnost će mu pokazati koliko vredi njegov trud. Jednostavne aktivnost kao pomaganje u prodavnice ili u vrtiću, deci možete objasniti da i oni rade ono što radi Betmen i Supermen (nemojte zaboraviti da su deca često opsednuta superherojima).

  1. KAKO KONTROLISATI ŽELJE

Kontrola želja je funkcija koju izvršava prefrontalni korteks mozga. Ovo područje se u potpunosti razvija sve do ranog odraslog doba, ali ponekad dođe i do brzog razvoja u ranom dečijem dobu zato što deca dobiju mogućnost da vežbaju različite veštine.

Igra takođe može biti odličan alat za razvijanje ovih veština. Uz nove likove i izmišljene priče, deca mogu planirati i delovati, a zatim i u životu primeniti ta znanja. Takođe na taj način vežbaju razmišljanje izvan svoje perspektive i deluju kao neko drugi, umesto da slede vlastite želje.

Zapadno društvo ostavlja utisak da su najvažnije znanje i akademske veštine i danas deca treba da ih počnu da uče što ranije. Međutim, stvarnost pokazuje da im socijalne veštine koje se steknu u ranom detinjstvu, kroz igru i interakciju, mogu pomoći jako puno u životu.

PIŠE Selma Sakić

https://klokanica.24sata.hr

To Top